Zo sta je goed voorbereid aan de start van de Vestingloop Mari Durieux, blogger, runner.

Scroll this

Nog een paar dagen en dan sta jij aan de start van de Vestingloop. Ik heb de route alvast voor je verkend en geef je de laatste tips, lees je mee.

De start van de Vestingloop is in de relatief nieuwe wijk het Paleis kwartier. Op de onderwijsboulevard sta jij straks tussen de honderden hardlopers en ga jij starten voor de vijf, tien of vijftien kilometer. De verschillende afstanden hebben het eerste gedeelte dezelfde route en ik neem je nu mee in de eerste kilometers. Als dit je eerste wedstrijd is laat je dan niet opjagen in het begin maar zoek je eigen tempo. In de tweede kilometer zit namelijk je eerste hoogte verschil wat je echt kan opbreken als je te snel gestart bent. Op kilometer twee ga je onder het spoor door en zodra je uit de tunnel omhoog moet zul je de kuiten goed voelen als je al net wat te snel bent gestart.

Geloof me een BBQ de dag voor je wedstrijd is geen succes.

De route vervolgt zich langs het station en je loopt langs de statige draken fontein en iets verderop zit Bakkerij Jan de Groot met zijn legendarische Bossche Bollen aan de rechterzijde. Over de stationsweg en dan rechtsaf de Westwal op, hier loop je langs de eeuwenoude stadsmuur en zal het waarschijnlijk gezellig druk zijn met mensen die je aanmoedigen.

Heb je trouwens nagedacht over je voeding voor de wedstrijd en de dag ervoor? Koolhydraten stapelen zoals je misschien wel eens hoort, is voor deze afstanden niet echt nodig. Zeker de vijf en tien kilometer verbrand je hoofdzakelijk snelle suikers en zijn extra koolhydraten niet van toepassing. De dag ervoor wel een makkelijk verteerbare avondmaaltijd nuttigen vergroot je kans op succes vandaag. Geloof me een BBQ de dag voor je wedstrijd is geen succes. Eet iets waarvan je zeker weet dat je het goed kan verdragen. De dag ervoor ook je vochtniveau in je lichaam op peil brengen en houden heeft positief effect op je hardlopen vandaag. Ook over het ontbijt moet je even nadenken. Ik eet hetzelfde als normaal en dat is een licht ontbijt, twee uur voor de run eet ik dan nog een lichtbruine boterham met kaas of pindakaas. Zorg er in ieder geval voor dat je gewoon eet en niet te laat voor de wedstrijd. Een afrader is wit brood omdat dit moeilijker in je maag ligt tijdens het rennen.

Verder met de route, de vijf kilometer is inmiddels op de helft en gaat om het grote Boschbeeld weer het centrum in terwijl de tien en vijftien richting Vught verder gaan. Als je met de vijf kilometer meerent weet je dat je over de helft bent, nog even wachten tot je aan de vier kilometer zit en dan kun je kijken of je nog iets kunt versnellen als je zou willen. De rest van de vijf kilometer route is helemaal vlak dus met hoogte verschil hoef je geen meer mee rekening te houden. De tien kilometer route gaat door Vught en zal bij kilometer zes weer terug naar s’-Hertogenbosch gaan. Bereid je voor op het mooiste uitzicht als je onder het viaduct door bent.

Het Bossche Broek ligt op je te wachten en aan het einde zie je de Sint Jans Kathedraal al. Die Kathedraal is je eindpunt, daar is de finish, via een omweg loop je daar nu naartoe. De vijftien kilometer pakt vanaf dit punt een route die nog verder de natuur ingaat maar uiteindelijk op hetzelfde punt eindigt.

Vergeet niet je grootste glimlach op te zetten en je armen in de lucht te gooien voor die awsome finish foto.

Heb je ook nagedacht wat je vandaag aan zal doen wat loopkleding betreft? Hou de weersvoorspelling goed in de gaten en kijk naar wat de temperatuur gaat doen. In deze tijd van het jaar kan het al lekker warm zijn en als je jezelf te warm aankleed, ga je daar spijt van krijgen. Als het vijftien graden wordt kun je daar tien graden bij optellen wat gevoelstemperatuur tijdens het lopen betreft, vijfentwintig graden dus. Als het boven de tien graden is, kies dan voor een korte broek een een shirt met korte mouwen. In het startvak kun je warm blijven door van een vuilniszak een soort poncho te knippen of je koopt een wegwerp regenjas dat werkt net zo goed. Leg de avond van te voren je hardloopspullen al klaar. Het is handig om je startnummer al op je shirt te spelden voor je het aantrekt (zit het zeker recht en in het midden).

De tien en vijftien kilometer routes lopen verder vanuit het natuurgebied door de statige wijk Zuid. Dit zijn de laatste kilometers en net voor je in de laatste kilometer nog een stukje omhoog moet lopen kom je door de Cheering Zone van de Running Junkies voor een extra aanmoediging. De Running Junkies staan je op te wachten met confetti en luidkeelse aanmoedigingen.

Je bent nu bijna bij het einde en als je nog kracht over hebt is dit het moment om een eindsprint in te zetten. De finish is er een zoals je nog nooit hebt gezien. Je voelt je een ridder op een strijdtoernooi, zo ziet het eruit. Kom op, zet aan en vergeet niet je grootste glimlach op te zetten en je armen in de lucht te gooien voor die awsome finish foto.

Jij hebt zojuist de Vestingloop in ‘s-Hertogenbosch uitgelopen wat een fantastische prestatie is. Als je jezelf goed voorbereid zal je de Vestingloop zonder zenuwen kunnen lopen en kun je er meer van genieten.

Succes en tot 21 mei, ik moedig je aan bij de Running Junkies!

Submit a comment