Wat is de perfecte loopstijl?

Scroll this

Regelmatig krijg ik van andere hardlopers complimenten dat ik een “goede” loopstijl heb. Blijkbaar voldoet mijn loopstijl aan bepaalde criteria, anders zouden die mensen mij dat compliment niet geven.

Ik vraag me wel eens af wat nou precies de criteria zijn voor en goede loopstijl. Mijn rechterarm sla ik namelijk 9 van de 10 hardlooppassen verder naar beneden en achteren dan mijn linkerarm. Dat is misschien wel verder dan ik zou moeten doen. Bovendien ben ik ALTIJD degene met de meeste blubber op mijn rug wanneer we in regenachtig weer of over modderig terrein lopen. Ik weet wel zeker dat ik een grotere achterzwaai heb dan de meeste hardlopers. Maar is dat nou goed of is dat juist fout?

Hardlopers die lid zijn van een atletiekvereniging of hardloopgroep zullen het volgende waarschijnlijk bekend voorkomen: hardlooptrainers die hameren op looptechnische verbeterpunten.

Hardloop- en atletiektrainers zijn over het algemeen heer en meester in het bedenken van de meest gigantisch ingewikkelde oefeningen om de looptechniek te verbeteren, waarbij de hardlopers zelf soms niet eens weten waar het goed voor is.

 

Run2Day-Race-Team-Arne-Mulder-1

Voor de aardigheid zou je onderstaand filmpje eens kunnen bekijken. Het filmpje is zeker de moeite waard voor de mensen die denken dat het onmogelijk is om hard te kunnen lopen met een “slechte” loopstijl. Het gaat over de eigenaardige loopstijl van de supersnelle Keniaanse dame Priscah Jeptoo.
Jeptoo heeft een zilveren medaille gewonnen tijdens de Olympische Spelen en liep een tijd van 2 uur en 20 minuten op de marathon van Londen. TWEE UUR TWINTIG! Dat is 11 minuten sneller dan dat ik zelf heb gelopen op een marathon.

Veel trainers zullen van alles en nog wat kunnen opnoemen wat er aan Priscah’s loopstijl te verbeteren valt. Haar knieën zakken naar binnen, haar armen zwabberen alle kanten op en ga zo maar door. Misschien loopt Priscah al jaren op deze manier, traint ze wel om haar loopstijl te verbeteren maar lukt het haar niet. Hoe je het ook bekijkt, Priscah Jeptoo loopt in haar eigen stijl enorm effectief, want ze gaat supersnel!

Natuurlijk is het wel heel goed om aan je loopstijl te blijven werken. Zeker wanneer je behoort tot de minder ervaren hardlopers is het bijzonder nuttig om er aandacht aan te besteden, vooral omdat deze groep vaak het meeste kan verbeteren.

Tip:
Probeer het voor jezelf wat eenvoudiger te maken door je per training op maximaal 1-3 aspecten van een goede loopstijl te concentreren. Als je op 3 aspecten wilt concentreren, zorg er dan voor dat je het in een training verdeelt in 3 blokjes. Per blokje concentreer je, je  slechts op 1 aspect van een goede loopstijl. Waarom maar 1? Omdat het al moeilijk genoeg is en omdat je veel beter 1 ding heel goed kunt doen i.p.v. 3 punten half-goed.

Voorbeeld: Tijdens de warming-up focus ik me op een rechte houding en doe ik alsof ik met een touwtje omhoog wordt getrokken (lang maken). Als ik hier op let, ga ik niet voorover zakken en krijg ik meer lucht omdat mijn longen de ruimte hebben om zich te vullen met zuurstof.

Voorbeeld: Gedurende intervallen focus ik me op mijn arm-inzet. Ik probeer mijn armen recht naar achteren en voren langs mijn lichaam te bewegen (als dat lukt probeer ik dit ook synchroon te doen met de knie-inzet van mijn benen). Als ik hier op let, gaan mijn armen niet links en rechts naar buiten toe bewegen, waardoor ik energie verspil. Daarnaast beweeg ik mijn armen in de looprichting van mijn benen; recht naar voren en achteren.

Als je van jezelf weet dat jij bijvoorbeeld altijd meer met jouw rechterarm naar achteren en voren slaat of je hebt altijd de meeste modder op je rug vanwege een grote achterzwaai, probeer jezelf dan niet te druk te maken om deze kleine details. Denk dan eens terug aan Priscah Jeptoo. Misschien hoort het wel bij jouw eigen loopstijl en hoef je het niet per se “perfect” te doen!

Run2Day-Race-Team-Arne-Mulder

3 Comments

  1. Leuk stuk Arne!
    Mijn ervaring is dat je op den duur een blokje van drie aandachtspunten kunt oefenen: check, check, check. En dat elke 1,2,3 kilometer.
    Groeten en succes met de loop!

    • Leuk, dank je wel Ezra! Heb je inderdaad gelijk in. Alleen is het om te beginnen altijd handig om je op zo min mogelijk punten te focussen. _ Arne

Submit a comment